Výběr mořského kajaku

Při prvním nákupu by si měl každý uvědomit, jaké vodácké zkušenosti doposud má. Pokud sedá do lodě poprvé, je vhodný kajak, který je hodně stabilní. Takový, který má ploché dno a je širší (i nad 60cm). A také je důležité si vybrat, jakou vodu chce splouvat. Seakayak není jen speciální loď na moře, ale dá se s ní sjíždět i větší divoká řeka. Ve vnitrozemí slouží pro plavbu na větších vodních plochách nebo sjíždění větších toků jako je Dunaj, Labe ap.
Seakajak se vyrábí z vícero materiálů a základní dělení je na plastový a nebo kompositový. Každý z nich má své výhody.
Plastový kajak je levný a universální a pro začínajícího jezdce optimální. Je méně choulostivý na manipulaci a opotřebení. Jelikož se vyrábí z termoplastů (PE), je i opravitelný a má tvarovou paměť. Tímto se hodí i na sjíždění řeky. V dnešní době se prodávají i víceplastové, jsou lehčí a houževnatější.
Kompositový kajak je již dražší, je dělán z různých materiálů a jejich kombinací. Nejdražší a nejlehčí verze je carbonová, která se používá spíše pro závodění, k běžnému užívání pro svou houževnatost je nejvhodnější kevlar (kevlarkarbon) nebo základní levnější verze sklolaminátová .
Důležitá je také použitá pryskyřice - lepidlo. Polyesterové lepidlo je levnější, avšak loď po něm po dlouhou dobu zapáchá. Věci a jídlo přepravované v komorách po delší době načichnou. Sama loď nemá tak velkou životnost jako s epoxydovou pryskyřicí. Ta při použití vakuového lepení (vysávání přebytečného lepidla z materiálu) je nejideálnější na výrobu kajaku.
Důležité je také posouzení paluby. Ta má splňovat vícero funkcí. Měla by být po bocích ostrojena pevným lanem (bortová šňůra) toto je důležité při záchraně na moři. Je také protkána gumovými lany k přichycení nutných věcí na palubě : a to náhradního pádla, vlečné šňůry, mapy ap. Tato síť musí být praktická. Uchycení lan a ostatní součásti paluby by mělo být zapuštěné v palubě a kvůli bezpečnosti nevyčuhovat na povrch lodě.
Důležité a často přehlížené je umístění madel k nošení na koncích lodě. Tyto musí být volné a ve špičkách volně protáčivé. Pokud jsou přišroubované na vrchní část paluby, jsou při záchraně na moři, kdy se pevně chytnete madel a loď ve vlnách rotuje, velice nebezpečné.
Komfort lodě dělá také počet vodotěsných komor. Základní verze seakajaku má nejméně dvě komory, zadní a přední. Pokud je ještě za jezdcem další komora, tzv.denní, je využívána k přepravě věcí často používaných (jídlo ap.). U některých typů je i komora mezi koleny, která je nejmenší a poslouží k uskladnění věcí používaných přímo při jízdě.
Mořské kajaky se prodávají se skegem nebo také s kormidlem. U některých si můžete zvolit skeg i kormidlo. Pro začátečníky je ovladatelnost lodě s kormidlem velice příjemná, avšak důležitější je naučit se od prvopočátku ovládat loď náklony a obratností s pádlem. Kormidlo je v určité chvíli ve větších vlnách málo funkční a při záchraně na neklidném moři může plovoucímu i ublížit. Jakmile dojde k poškození funkčnosti kormidla, mohou tyto situace být i velice nebezpečné. Na těžším moři je tak rozhodně vhodnější skeg. Je vždy pod vodou a zaručuje přímý zvolený směr i při bočním větru. Při koupi první lodě se kupující musí rozhodnout. Dá se však zvolit i varianta skeg s kormidlem, které se dá příležitostně demontovat a navíc při bazarovém prodeji se tato kombinace s kormidlem  lépe prodává.